نیاز من طلبه
🍃افزایش انتقادات مراجع عظام به فیلم روز رستاخیز: موج انتقادات واعتراضات به قداست زدایی و تحریف های صورت گرفته در فیلم روز رستاخیر ازسوی علما، مداحان وجامعه مذهبی کشور در حال افزایش است، دراین فیلم مذهبی- تاریخی که مربوط به مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام حسین(ع) است، ضمن تحریف هایی که درمورد واقعه عاشورا صورت گرفته، چهره حضرت ابوالفضل عباس(ع)،حضرت علی اکبر و حضرت قاسم در آن به نمایش درآمده است این درحالی است که براساس نظرعموم مراجع عظام نشان دادن تصویر ذوات مقدسه در فیلمهاجایز نبوده و پیش از این نیز باانتقادات آیت الله وحید خراسانی، چهره حضرت ابوالفضل عباس ازسکانس های سریال مختارنامه حذف وپس ازسانسورهای انجام شده،مختارمجوز پخش گرفت. اما در حال حاضر و بااکران فیلم روز رستاخیز درجشنواره فیلم فجرنه تنها چهره حضرت ابوالفضل(ع) به نمایش درآمده بلکه قصه این فیلم که تحریفات تاریخی ومذهبی بسیاری درآن دیده می شود بیشترین جوایزرا در سی ودومین جشنواره فیلم فجرازآن خود کرد. نمایش این فیلم ازسوی مراجع بسیاری از جمله آیت الله محمدعلوی گرگانی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله وحید ... مورد نقد قرارگرفته وحتی آیت الله وحید دیدن این فیلم را برای مقلدینش حرام اعلام کرد. درهمین راستا،دفترآیت الله مکارم شیرازی با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی کشور، انتقاد خود را از نمایش فیلم رستاخیز ابراز واعلام کرد: باتوجه به شکایت عدّه قابل توجهی به دفتر معظم له درمورد که نمایش مشخص چهره حضرت قمر بنی هاشم و جمعی دیگر از شهدای کربلا (علیهم السلام) حضرت آیت الله مکارم شیرازی نمایش این فیلم را همراه با آثارنامطلوب دانسته و به برخی از وقایع تاریخی آن ایراد گرفته اند. دفترآیت الله علوی گرگانی نیز باانتشاربیانیه ای نمایش فیلم روز رستاخیز را محکوم و اعلام کرد: بر خلاف نظر عموم مراجع مبنی بر عدم جواز نشان دادن تصویر ذوات مقدسه در فیلمها در فیلم روزرستاخیزاین ذوات نشان داده شد، لذا این موضوع نوعی بی احترامی و بی توجهی به نظر دینی مراجع تقلید می باشد و باعث حرمت شکنی عظمت امامزادگان بزرگوار خواهد شد. درادامه این بیانیه ضمن اشاره به بی توجهی وزارت ارشاددرنمایش این فیلم آمده است: اینگونه رفتارها در سایه سهل انگاری وزارت ارشاد محقق شده که باعث سوء استفاده برخی فیلمسازان شده است و لذا توصیه می شود وزارت محترم ارشاد در نظارتهای خود دقت بیشتری به خرج داده و شرایط و نکات شرعی را رعایت کنند . دراین بیانیه که ازسوی دفترآیت الله علوی منتشرشده به تبعات پخش چنین فیلم هایی درجامعه نیز اشاره شده و آمده : طبیعی است عدم توجه به نصایح علما موجب کم رنگ شدن اعتماد قشر متدین به دستگاههای فرهنگی و کم رنگ شدن عظمت امامزادگان موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد وهمه مسئولین باید خود را برای جوابگویی درروز حساب آماده کنند. لازم به ذکراست دراین میان انتقادات صورت گرفته ازسوی مداحان اهل بیت درموردتحریفات وقداست زدایی ها در فیلم روزرستاخیزنیز بالاگرفته است ،حاج منصور ارضی،عبدالرضا هلالی، مجید بنی فاطمه؛حاج حسین سازور و... ازجمله مداحانی هستند که تاکنون به مضمون این فیلم سینمایی انتقاد کرده اند. حاج حسین سازور ازمنتقدین سرسخت این فیلم، ضمن اشاره به قداست زدایی های صورت گرفته در بسیاری از سکانس های فیلم روز رستاخیز،به عامدانه بودن قصورصورت گرفته ازسوی عاملان ساخت فیلم اشاره کردوگفت: این کار‌ها غافلانه نبوده است و این‌ها به خاطر اینکه جامعه دینی را در دولت جدید تست کنند و بفهمند که مردم دیندار ما نسبت به هنجار‌ها و هنجارشکنی‌هایی که به وجود می‌آید، چه عکس العملی نشان می‌دهند، دست به این کار زده‌اند. این انتقادات درحالی ازسوی مراجع عظام ومداحان دلسوز مطرح می شود که پیش از نمایش فیلم روز رستاخیزدر جشنواره فیلم فجر،اعضای هیئت دولت دریک اکران خصوصی به تماشای فیلم مذکور نشسته و پس از اکران روز رستاخیز در جشنواره و بالاگرفتن شدت انتقادات نسبت به این فیلم نیز،علی جنتی ازفیلم دفاع کرده و گفت: درروز رستاخیز نه تنها تحریفی صورت نگرفته است بلکه براساس تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده است. درپایان خالی ازلطف نیست که نظر فیلم سازمتعهد کشورمان مرحوم رسول ملاقلی پور درباره ساخت سریالی بامضمون امام حسین اشاره کنیم که گفت: من درباره امام حسین(ع) سال هاست فیلمنامه های مختلفی را کار کرده ام اما همیشه گفته ام اگر قرار است فیلم امام حسین(ع) را من بسازم و خدای نکرده به این شخصیت و خانواده اش خدشه ای وارد شود امیدوارم دست و پایم بشکند و هرگز نروم پشت دوربین بگویم صدا،دوربین و ... چون این کارجرات می خواهد
ادامه مطلب
[ یک شنبه 27 بهمن 1392  ] [ 03:20 ب.ظ ] [ عاشق حضرت ] [ نظرات 0 ]

س: آيا خواندن نماز ظهر در فاصله زمانى بين نماز جمعه و نماز عصر، جايز است؟ اگر نماز عصر را شخصى غير از امام جمعه بخواند، آيا اقتدا به او در نماز عصر جايز است؟
ج:  نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتياط اشکال ندارد و اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غير امام جمعه اشکال ندارد، ولى هرگاه بخواهد با مراعات احتياط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتياط کامل اين است که به کسى اقتدا نمايد که نماز ظهر را احتياطاً بعد از نماز جمعه خوانده است.

آيت الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،س611


ادامه مطلب
[ جمعه 11 بهمن 1392  ] [ 11:26 ب.ظ ] [ عاشق حضرت ] [ نظرات 0 ]

احساس ارزشمندی

یک سخنران معروف در مجلسی که دویست نفر در آن حضور داشتند، یک اسکناس هزار تومانی را از جیبش بیرون آورد و پرسید: چه کسی مایل است این اسکناس را داشته باشد؟
دست همه حاضرین بالا رفت.
سخنران گفت: بسیار خوب، من این اسکناس را به یکی از شما خواهم داد ولی قبل از آن می خواهم کاری بکنم. و سپس در برابر نگا ه های متعجب، اسکناس را مچاله کرد و پرسید: چه کسی هنوز مایل است این اسکناس را داشته باشد؟
و باز هم دست‌های حاضرین بالا رفت.
این بارمرد، اسکناس مچاله شده را به زمین انداخت و چند بار آن را لگد مال کرد و با کفش خود آن را روی زمین کشید. بعد اسکناس را برداشت و پرسید: خوب، حالا چه کسی حاضر است صاحب این اسکناس شود؟ و باز دست همه بالا رفت. سخنران گفت: دوستان ، با این بلاهایی که من سر اسکناس در آوردم، از ارزش اسکناس چیزی کم نشد و همه شما خواهان آن هستید.
و ادامه داد: در زندگی واقعی هم همین طور است، ما در بسیاری موارد با تصمیمــاتی که می‌گیریم یا با مشکلاتی که روبرو می‌شویم، خم می‌شویم، مچالــه می شویم، خاک آلود می‌شویم و احساس می کنیم که دیگر پشیزی ارزش نداریم، ولی این گونه نیست و صرف نظر از این که چه بلایی سرمان آمده است هرگز ارزش خود را از دست نمی‌دهیم و هنوز هم برای افرادی که دوستمان دارند، آدم پر ارزشي هستيم. [1]



پی نوشت :

[1] . نرم افزار نیش­ها و نوش ها، سایت اسک دین دات کام


ادامه مطلب
[ شنبه 5 بهمن 1392  ] [ 02:04 ب.ظ ] [ عاشق حضرت ] [ نظرات 0 ]

آیت الله مصباح یزدی:

نمی شود به بهانه اعتدال با دشمن سازش کرد/ برخی با اعتدال مغالطه می‌کنند

نمی شود به بهانه اعتدال با دشمن سازش کرد/ برخی با اعتدال مغالطه می‌کنند

آیت الله مصباح یزدی با اشاره روشن نبودن معنای اعتدال نزد عامه مردم و احتمال سوء استفاده و سوء برداشت از این واژه، گفت: زمانی که دشمن به ما حمله کرده نمی شود به بهانه رعایت حد وسط با او صلح و سازش کرد.

به گزارش راسخون به نقل از رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم با تأکید بر انتزاعی بودن مفهوم اعتدال و کلیت نداشتن آن، رعایت حد وسط را در همه جا مطلوب ندانست و اظهار داشت: هیچ ملاک عقلانی و روایی وجود ندارد که بتوان حد وسط را در همه امور بدست آورد در در سیره بزرگان نیز چنین چیزی نداریم.

وی برای تشریح بیشتر مطلب به چند مثال ملموس اشاره کرد و افزود: زمانی که دشمن به ما حمله کرده می خواهد حیثیت، آبرو، شرف و سعادت دنیا و آخرت ما را بگیرد و ما را برده خود کند مگر می شود ما صلح کنیم، سازش کنیم به این بهانه که حدوسط رعایتش شود؟

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی هیچ خدایی را قبول ندارند، عده ای هم هزار خدا دارند در اینجا رعایت حدوسط چه معنایی دارد؟ یعنی ما باید 500 خدا را عبادت کنیم تا اعتدال داشته باشیم؟ در مسأله کسب علم بازه ای از بی سوادی تا تخصص و دانشمند شدن وجود دارد در اینجا اعتدال جایی ندارد و نمی توانیم به بدست آوردن حد وسط علم اکتفا کنیم.

آیت الله مصباح یزدی تعیین مصداق و معیار اعتدال در رفتارهای جزئی بشر را بسیار پیچیده تر و مشکل دانست و ابراز داشت: به همین دلیل هرکس می تواند دیگری را متهم به کند روی یا تند روی کند چراکه معیار واحد و مشخصی وجود ندارد که بتوان با آن اعتدال را سنجید.

وی با اشاره به تأکید اسلام به رعایت اعتدال در بیان فلسفه طرح این مسأله، گفت: رعایت اعتدال در جایی مطرح می شود که سه چیز که باهم در ارتباط تنگاتنگ هستند در یک امتداد قرار بگیرند و به نحوی که یکی حد کم و دیگری حد وسط و آن یکی هم حد زیاد یک موضوع باشند و با ملاکی که در دست داریم دریابیم که حد زیاد و کم به ضرر ماست، اینجا اسلام می گوید حد وسط مطلوب است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: مثلا با درنظر داشتن هدف سلامتی برای انسان در می یابیم که غذا خوردن در این موضوع دخیل است؛ مسلم است که کم خوری و پُرخوری هر دو سلامتی را به خطر می اندازد اینجا اسلام توصیه می فرماید که حد وسط رعایت شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همه قوای انسانی در سعادت بشر مؤثر است بنابراین نباید برخی را سرکوب کرد و یا در استفاده از برخی دیگر افراط کرد مثلا در استفاده از قوه شهوانی اگر افراط شود انسان به حیوان تبدیل می شود و از طرف دیگر انحصار استفاده از قوه عقلانی و عدم توجه به سایر قوا موجب بیماری و حتی مرگ شخص می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اعتدال و اکثر مفاهیم ارزشی انتزاعی هستند، گفت: در این موارد باید روابط میان امور مختلف و مرتبط را باهم بسنجیم تا بتوانیم آن مفهوم را انتزاع کنیم؛ این باعث ایجاد بسیار قوی ای می شود که حتی ممکن است ضروری ترین حکم دینی برخی کسانی که ادعای فقاهت دارند را به اشتباه بیاندازد و بگویند که حق ارث در زن و مرد برابر است؛ اختلاف میان ادیان، مکاتب، سیاست ها و حتی برنامه و شعار دولت ها از همین مسأله نشأت می گیرد.

وی با اشاره به اختلاف نظراتی که در تعریف اعتدال وجود دارد، اظهار داشت: اغلب اعتدال را به معنای حد وسط مطرح می کنند البته اخیرا یک تعریف ژورنالیستی هم پیدا کرده و برخی روزنامه ها، مجلات و نشریات در تعریف اعتدال تعابیر عجیبی مطرح کرده اند که متناسب با گوینده و آن نشریه است؛ اینها می گویند اعتدال یعنی بین شریعت و افکار عمومی حدوسط را انتخاب کنیم!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با توجه به اهمیت تعریف و تعیین حدود مفاهیم ارزشی در اسلام، گفت: جا دارد فضلای جوان حوزه ابعاد مختلف این مباحث را بررسی کنند و ریشه یابی کنند که آیا این مفاهیم کلیت دارد یا نه؛ متأسفانه حوزه های ما با وجود امتیازات فراوانی که دارد در این زمینه ها ضعیف است و برخی مراکز علمی دنیا از ما جلوترند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که گاهی در بدیهی ترین مفاهیم اخلاقی نیز اختلافات زیادی در تعاریف و برداشت وجود دارد، بیان داشت: حسن عدالت و در مقابلش قبح ظلم یکی از این بدیهیات است که نیاز به استدلال ندارد اما در حال حاضر صدها کتاب در تعریف عدالت نوشته شده است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: در برخی موارد تطبیق این مفاهیم بدیهی در مصادیق خارجی آنقدر سخت و مشکل می شود که برخی با ادعای تخصص، فقاهت و فیلسوف بودن هم دچار لغزش می شوند در حالی که آن مسأله برای افراد عادی هم قابل فهم است، اما آنها نمی توانند به لحاظ فنی مسأله را حل کنند مانند همان مسأله ارث که گفته شد.

وی با اشاره به این که اعتدال از ریشه عدل است، گفت: برخی تصور می کنند عدل یعنی رعایت مساوات؛ بنابراین معلم باید به شاگردان درس خوان و ضعیف یک نمره بدهد تا بگویند عدالت برقرار شده است؟ برخی مواقع مفهوم عدالت خلاف مساوات است؛ در عرف و فرهنگ اسلام دو تعرف از عدالت وجود دارد اول این که هرچیز را در جای خودش بگذاریم و دوم این که حق هرکسی را بدهیم.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این که این مسائل باید در جای دیگر حل شود، گفت: تطبیق این مفاهیم کلی با واقعیت های خارجی کار هرکسی نیست؛ باید ملاک حق و باطل را در دست داشت تا دچار اشتباه نشویم؛ اشتباهاتی که در این زمینه ها صورت می گیرد ناشی از یک مغالطه است که ممکن است دین و دنیای مردم را به باد دهد؛ مگر می شود اعتدال را در همه امور تعمیم داد؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: در روایت داریم اگر کسی بخواهد به شما زور بگوید باید از مال و جان و ناموس خود دفاع کنی و اگر در این راه کشته شوی شهید هستی؛ این روایت با اعتدال چه رابطه ای دارد؟ محبت و صلح و سازش در همه جا مفید نیست، بی غیرت بودن که خوب نیست؛ اعتدال در برخی امور صادق است اما صدق آن جزئی و مقید است، کلیت ندارد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به مغالطه ای که در بحث اعتدال صورت می گیرد، گفت: اینها می گویند اعتدال حق است، این موارد مشمول اعتدال می شود بنابراین کارهای ما هم حق است؛ مشکل این است که کبری قضیه کلی نیست، صادق است اما کلیت ندارد.

وی در بیان نمونه هایی که در دام این مغالطات افتاده اند، ابراز داشت: برخی فیلسوفان مانند کانت معتقد بودند که همواره و در همه جا باید راست گفت و نهایتا این که سکوت کنیم و دروغ نگوییم؛ این با اسلام جور نیست، در برخی جاها شرع دروغ گفتن را واجب می داند؛ اگر بتوانی با دروغ گرفتن جان و مال کسی را از شر ظالم حفظ کنی باید این کار را انجام دهی.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: بنابراین حتی قضیه حسن صدق نیز قید دارد و کلیت ندارد؛ ابن سینا می گوید این قضایا از آراء محموده است و استدلال به آن در برهان هیچ فایده ای ندارد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که برخی اطرافیان امام(ره) ایشان را به تندروی و افراط متهم می کردند، اظهار کرد: امام(ره) در پاسخ به ایشان می فرمود چرا نمی گویند کند روی می کنیم؟ آخر اسلام دارد از بین می رود، کفر دارد مسلط می شود، با چه ملاکی این کارها تندروی است؟ باید ملاک، مبدا و منتهایی مشخص باشد تا بگویند این کار تند یا کند است.

وی با تأکید بر این که برای شناخت حق باید دقت کنیم تا ضوابط منطقی را رعایت کنیم، گفت: باید کلیت کبری ثابت شود، ده ها مغالطه مشترک لفظی و غیره وجود دارد که انسان با آن به اشتباه می افتد؛ با همین مغالطات است که اگر ما جلو بیفتیم و در انجام کارها کوتاهی نکنیم ما را متهم می کنند که رادیکالیسم است.


ادامه مطلب
[ شنبه 5 بهمن 1392  ] [ 02:01 ب.ظ ] [ عاشق حضرت ] [ نظرات 0 ]

رهبر انقلاب: خرافات شب اول ربیع مستند روایی ندارد

 

 

رهبر انقلاب: خرافات شب اول ربیع مستند روایی ندارد

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره ترویج خرافه در شب اول ربیع تاکید فرمودند عمل مذکور، مستند روایى ندارد و شیوه‌اى قابل تأیید نیست.


به گزارش راسخون به نقل از فارس، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی‌ خامنه‌ای، استفتائی از رهبر انقلاب درباره ترویج خرافه در شب اول ربیع را منتشر کرد که در ادامه می‌آید.

* احیای مناسبت‌هاى دینى، اعیاد و مناسبت‌ها

س 1464: آیا انشاى عقد اخوّت در ایّامى غیر از روز عید غدیر خم جایز است؟

ج: انحصار آن به روز مبارک عید غدیر خم معلوم نیست هرچند اولى‏ و احوط است.

س 1465: آیا واجب است عقد اخوّت به همان صیغه مشهور اجرا شود یا اینکه اجراى آن به هر لغتى صحیح است؟

ج: رعایت صیغه خاصى که وارد شده هرچند اولى‏ است ولى تعیّن آن احراز نشده است.

س 1466: نظر حضرت‏ عالى راجع به عید نوروز چیست؟ آیا همانند عیدهایى که مسلمانان آنها را جدى مى‏گیرند مثل عید فطر و قربان، از نظر شرعى ثابت شده است یا اینکه فقط روز مبارکى محسوب مى‏شود مثل روز جمعه و مناسبت‌هاى دیگر؟

ج: هرچند نصّ معتبرى مبنى بر اینکه عید نوروز از اعیاد دینى یا ایام مبارک شرعى‏ باشد، وارد نشده است، ولى جشن گرفتن و دید و بازدید در آن روز، اشکال ندارد، بلکه از این جهت که صله رحم مى‏باشد مستحسن است.

س 1467: آیا آنچه راجع به عید نوروز و فضیلت و اعمال آن وارد شده، صحیح است؟ آیا انجام آن اعمال(اعم از نماز و دعا و غیره) به قصد ورود جایز است؟

ج: انجام آن اعمال به قصد ورود، محل تأمل و اشکال است، بلکه انجام آنها به قصد رجا و امید مطلوب بودن، اشکال ندارد.

س: چند سالى است در شب اول ماه ربیع‌الاول حرکتى در بعضى مساجد باب شده است که شائبه بدعت و یا ترویج نوعى خرافه در آن مى‌رود. ماجرا از این قرار است که در شب اول ماه ربیع‌الاول از حدود نیمه شب تا اذان صبح افرادى که غالباً خانم‌ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و خصوصاً این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى‌رسد و معتقد هستند بدینوسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیع‌الاول را خبر مى‌دهند. نظر حضرتعالى در این باره چیست؟

ج: عمل مذکور مستند روایى ندارد و شیوه‌اى قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده‌اى است، لکن اشکال در شیوه عمل به نحو یادشده است، آقایان علماى اعلام دامت افاضاتهم و مؤمنین ایدهم الله تعالى، با پند و اندرز و موعظه و نصیحت، از رواج چنین رفتارهایى که چه بسا ممکن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگیرى نمایند.


ادامه مطلب
[ شنبه 5 بهمن 1392  ] [ 01:52 ب.ظ ] [ عاشق حضرت ] [ نظرات 0 ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

خداکند که رضایم فقط رضای تو باشد/ هوای نفس نباشد همه هوای تو باشد
نويسندگان